Veelgestelde vragen

Wat zijn de systeemeisen?


ZZ Desktop is getest op Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1
ZZ Track vereist een minimale Android versie van 2.1

 

Hoe maak ik een eigen template, bijvoorbeeld in mijn huisstijl?


Ga naar de categorie Facturen/Inkomsten en kies linksonder de optie ‘Factuur genereren’.

In het scherm dat verschijnt klik je onderaan op ‘Voorbeeld templates tonen’. Open daarna één van deze voorbeeld templates. Je kan nu de template aanpassen aan je eigen wensen. Sla de template daarna op onder een nieuwe naam. Selecteer bovenaan in het scherm (onder de kop ‘template’) het nieuwe template bestand.

De factuur wordt nu gegenereerd op basis van dit bestand.

Zie ook de blog De stijl van een factuur wijzigen

 

Wat zijn de beperkingen van de gratis ZZ Desktop versie?


De gratis versie is een volledig functionele versie van de software waarbij de hoeveelheid data die je kunt opslaan is gelimiteerd, namelijk:

  • 50 klanten
  • 750 contacten
  • 50 projecten
  • 50 tarieven
  • 50 leveranciers
  • 50 offertes
  • 200 uren registraties
  • 25 routes (let op, dit zijn voorgedefinieerde routes, dus geen kilometer registraties)
  • 200 kilometer registraties
  • 1000 gesprekken
  • 25 facturen
  • 25 uitgaven

 

Waarom een nieuw administratiepakket?


Reactie van de ontwikkelaar:
 
Na zeven jaar voor een baas te hebben gewerkt ben ik eind 2011 als ZZP’er voor mezelf begonnen. Ik heb mijn tarieven bepaald, een aantal offertes verstuurd, en al redelijk snel had ik een paar opdrachten te pakken.

Nu wil de belastingdienst graag dat ik mijn klanten en offertes e.d. opeenvolgend nummer dus hiervoor heb ik maar even een Excel sheet aangemaakt. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten heb ik iedere avond netjes de gewerkte uren en de gereden kilometers van die dag in mijn agenda genoteerd, en na een aantal weken was ik klaar om mijn eerste factuur te maken. Ik heb mijn uren en kilometers ook overgenomen in Excel, alles opgeteld, en vervolgens in Word een mooie factuur gemaakt.

De belastingdienst eist dat ik ook mijn facturen en uitgaven nummer (ik had inmiddels ook wat kantoorartikelen gekocht), dus mijn Excel sheet er weer bij gepakt en nog maar twee tabellen toegevoegd. Ter voorbereiding op de kwartaalaangifte heb ik ook meteen maar even aparte kolommen voor de btw gemaakt.

Ik merkte na een poosje dat mijn Excel sheet een beetje rommelig begon te worden en ik vond het toch ook niet echt fijn werken, dus ik ben maar eens gaan kijken of ik hier een geschikt programma voor kon vinden.

Er zijn tegenwoordig heel veel online diensten beschikbaar waar je de gegevens van je klanten kunt invoeren en hele mooie facturen kunt maken. Nou ben ik misschien een beetje ouderwets maar het geeft mij geen lekker gevoel om mijn administratie ergens online bij te houden. Het betalen van abonnementskosten sprak mij ook niet echt aan. Uiteindelijk heb ik ook niet een online dienst kunnen vinden waar ik alle gegevens uit mijn Excel sheet in kwijt kon.

Gelukkig waren er ook nog programma’s die ik gewoon kon kopen en installeren maar ook hier zat er niet één tussen die precies deed waar ik naar op zoek was. Ook viel het me op dat deze programma’s niet bepaald gebruiksvriendelijk zijn (stamgegevens, debiteuren, crediteuren, activa, passiva, grootboekrekening etc. zijn termen die ik meestal probeer te vermijden).

Ik heb besloten zelf een programma te gaan maken. Hierbij heb ik het volgende lijstje als uitgangspunt gebruikt:

  • Een programma specifiek voor mijn doelgroep, de dienstverlenende ZZP’er
  • Gebruiksvriendelijk, dus niet teveel moeilijke termen
  • Een Smartphone App voor het registreren van uren, kilometers (gps) en gesprekken
  • De registraties net als afspraken in een agenda kunnen bewerken
  • Op een Google-achtige manier in de gegevens kunnen zoeken
  • Eenvoudig facturen genereren
  • Samenvattingen / grafieken
  • Downloaden en installeren mag niet meer dan een paar minuten duren
  • Het programma moet betaalbaar zijn

Het resultaat is inmiddels gratis van deze site te downloaden. Ik nodig je van harte uit het programma een keer te proberen.

Remco Poelstra, ZZ Software

 

Hoe selecteer ik ‘Geen BTW’ in plaats van ’0% BTW’?


Simpel: selecteer geen BTW-tarief. Bij het aanmaken van een nieuw uurtarief is het BTW-tarief veld standaard leeg.

Heb je al een BTW-tarief geselecteerd? Selecteer het betreffende BTW-tarief , klik vervolgens op de knop rechts in het invulveld (met de drie puntjes). In het pop-up scherm wat nu verschijnt, vink je ‘Geen BTW-tarief (veld leegmaken)’ aan. 

Wil je ook op de factuur geen enkele vermelding van BTW? Hiervoor kan je een aparte template maken.

 

Hoe gaat het programma om met zomertijd, wintertijd en tijdzones?


Het programma houdt hier geen rekening mee. Met andere woorden: van 22:00 tot 06:00 is altijd acht uren.

Als de tijd op de telefoon een uur verspringt terwijl een registratie actief is, moet dit handmatig gecompenseerd worden. Dit kan door na het beëindigen van de registratie de eindtijd aan te passen.